Ring oss

+47 400 62 958

Skriv til oss

info@bergmediagruppen.no

Tilpasset CRM software

CRM er et must for de fleste firmaer. De tillater å beholde, få tilgang til og administrere viktige salgsdata og gjøre mye mer.

I denne artikkelen forklarer vi hvordan tilpasset CRM-utvikling kan spare deg penger på lang sikt og hva som faktisk trengs for å bygge din egen CRM fra bunnen av (fra tid og pengers perspektiv).

Fordelene med tilpasset CRM-utvikling

Det første spørsmålet å svare på er hvorfor du trenger å bygge CRM fra bunnen av i stedet for å bruke nøkkelferdige løsninger?

Det er fire hovedgrunner til at selskaper velger tilpasset CRM-utvikling fremfor nøkkelferdige løsninger som HubSpot eller Salesforce.

1. Gå på linje med vekst

Alle software virker bra til å begynne med. Men bare noen er allsidige nok til å tilby det raskt voksende selskaper trenger. Og de har kanskje ikke alt du trenger for effektivt arbeid på ditt forretnings domene.

CRM-utviklere pakker ofte ut-av-boksen-løsningene med en mengde funksjoner. Mange av dem fokuserer på å dekke et større publikum. Det gjør grensesnittet mindre intuitivt og gir problemer med opplæring av personalet.

CRM-løsninger fra leverandører skal bare inneholde de funksjonene du trenger. Ellers kan det hende du bruker mye penger på tilpasning og opplæring av personalet.

Utgifter til tilpasning og opplæring av ansatte bør vurderes når du velger en CRM-leverandør. Dette er langsiktige investeringer du også betaler for. Tilpassede løsninger er perfekte i denne forbindelse. De har kun de funksjonene du ba om og designet for å passe inn i arbeidsflyten.

2. Forbedring av arbeidsflyt

Å bygge en CRM fra bunnen av kan gjøre flere bra ting for bedriften din. Det blir spesielt tydelig når du tar det inn i forskjellige avdelinger.

Funksjonene i et CRM-system som er “out of the box” er vanligvis designet for en spesifikk avdeling som salg eller markedsføring. Hvis du bestemmer deg for å lage din egen CRM fra bunnen av, er det du som velger hvilke avdelinger du vil fokusere på.

Integrasjon med tredjeparts tjenester er et annet aspekt som forbedrer arbeidsflyten. La oss si at selskapets prosesser er bygget rundt Slack og Dropbox. Det kan bli komplisert å prøve å få disse til å fungere med nøkkelferdig CRM slik du ønsker.

Tvert imot er det relativt enkelt med tilpassede løsninger. Du får en jevn dataoverføring fra en avdeling til en annen.

3. Få løsninger som kan scales

CRM kan fungere som frittstående Software eller bli en base for bedriftsprogramvaren. Du kan bruke den til å bygge flere applikasjoner for forskjellige avdelinger med en enkelt database.

For å lage dette trikset med nøkkelferdige løsninger, må du finne en leverandør med API som er åpen for utviklere. Og betal deretter for hver bruker i et system og hvert ekstra program du ønsker å legge til.

Ved å bygge et CRM-system for din bedrift, kan du gjøre hva du vil. Scale og endre den når det er nødvendig.

Typer CRM-Software

Hvis det er tydelig at CRM - Softwareutvikling fra bunnen av har mange fordeler for saken din, så la oss se på flere typer CRM.

Her er typene CRM-systemer:

Operativ CRM

Fokuserer på effektivisering og automatisering av arbeidsflyt for salg, kundeservice og markedsføring. Operativ CRM kan ha følgende funksjoner:

  • Leads Management
  • Kontakt Management
  • Salgs pipeline
  • Helpdesk

Analytisk CRM

Denne typen CRM er i stand til å skaffe en enorm mengde informasjon fra en rekke berøringspunkter og behandle informasjonen. Systemet gir deg innsikt, statistikk og analysedata.

Hovedformålet er å hjelpe til med planlegging. Den store fordelen med disse løsningene er at de gir data og analyser i sanntid.

Collaborative CRM

Alle CRM-er er designet for å forbedre kommunikasjonen og teamarbeid. De skaper et gjennomsiktig data/informasjon delings miljø.

Disse plattformene er vanligvis spekket med funksjoner for kollektive diskusjoner, chatter, delte tavler. Brukere kan enkelt dele filer og streame aktiviteter.

Alle disse CRM-typene kan kombineres til en allsidig løsning.

CRM-Software funksjoner

Det er tydelig at hvert selskap som leter etter tilpassede CRM-utviklingstjenester, trenger unike funksjoner. For å gjøre denne delen så nyttig som mulig, har vi utpekt tre moduler med må-ha, basic og avansert funksjonalitet.

Du kan velge de som passer for din bedrift og lage din egen CRM-funksjonsliste.

Må-ha CRM-funksjoner

Dette er kjernefunksjonene hver CRM må ha for å oppfylle sitt oppdrag:

  • Administrer kontakter
  • Angi påminnelser
  • Rediger kalender
  • Administrer oppgaver
  • Generer rapporter

Disse gir deg grunnleggende alternativer for task management, holde kontakter lett tilgjengelig og samarbeide med teamet.

Nøkkelfunksjoner i CRM

La oss innse det: funksjonene som er nevnt over er ikke nok til å ha en alt-i-ett-løsning. Jeg antar at de ikke er grunnen til at du leser om hvordan du bygger et CRM-system fra bunnen av.

Denne modulen inneholder flere niche funksjoner som kan brukes i forskjellige bransjer og selskaper.

    Nøkkelfunksjoner i CRM:
  • Sporing av berøringspunkter
  • Epostmarkedsføring
  • Fildeling
  • Mobilversjon
  • Pipeline Visning
  • fakturering
  • Integrasjon med sosiale medier
  • Tilpassede rapporter

1. Sporing av berøringspunkter

Denne funksjonen er nødvendig for å spore kommunikasjonen mellom selskapets representanter og klienter. Dette CRM-systemets funksjon lar deg lagre informasjon om kunder og hele historien om kundeforholdet.

Dette forbedrer den generelle kundeservicen. Ledere vil ikke ha noen problemer med å overføre en klient til en annen ansatt. De trenger ikke lenger å bruke timer på å fortelle alle detaljer om avtalen.

2. Markedsføring via e-post

Integrasjonen med e-postsystemet gjør det mulig å spore kommunikasjon med alle kunder. Det er veldig nyttig hvis ledere sender mange e-poster hver dag.

CRM kan sende e-post automatisk ved hjelp av forskjellige bokstaver for forskjellige grupper av kunder. Dessuten er det mulig å sette opp en sekvens med e-postmeldinger. Systemet vil sende dem etter de gitte parametrene.

For eksempel, hvis en kunde åpner introduksjons-e-posten, får de neste brev fra en valgt e-post kampanje.

3. Fildeling

Denne funksjonaliteten holder all dokumentasjonen på ett sted. Den lar deg også dele dem mellom avdelinger. Du kan angi tilgangsnivåer for å forhindre at ansatte ser filer de ikke skal se.

Systemet kan settes opp til å registrere alt arbeid som er gjort med de forskjellige filer. Med andre ord vil du kunne se hvem som har jobbet med et dokument og se gjennom endringene som er gjort.

4. Mobilversjon

Hvis løsningen skal brukes av salgsrepresentanter, bør du vurdere å bygge en CRM-Software med støtte for smarttelefoner.

I følge forskjellige studier vokser selgernes produktivitet med 26,4% etter introduksjonen av mobilversjon. I tillegg begynte 24% flere av dem å oppnå årlige salgsmål.

Muligheten til å jobbe mens du er på farten kan øke salg. Spesielt med tanke på at moderne kunder ønsker å komme i kontakt med virksomheter når som helst og få en rask respons.

Hvis du vil bygge CRM-Software som støtter mobil, er det bedre å vurdere separate innfødte applikasjoner. Mobilutviklere kan bygge dem med Kotlin (Android) eller Swift (iOS).

Husk at det absolutt vil påvirke CRM-utviklingskostnadene. For å redusere det, kan du også prøve å tilpasse en del av CRMs funksjonalitet til mobile enheter. Men det vil heller være en dårlig brukeropplevelse.

5. Pipeline Visning

Denne CRM-funksjonen lar deg spore alle salgsprosesser. Med dette hjelpemiddelet kan du se på hvilket stadium hver bruker/kunde er for øyeblikket (nye leads, nye kontakter, kvalifisert og så videre).

Pipeline visning lar deg se hvor du mister kunder. Og det er rett og slett en flott funksjon for å følge med på hva som skjer med salget ditt når som helst.

Hvordan pipeline visning kan se ut i din CRM


6. Fakturering

En salgsorientert CRM kan utstyres med fakturerings alternativer som:

  • Søkbar fakturahistorikk
  • Raske fakturaer til kunder.
  • Statussporing

En av grunnene til å lage ditt eget CRM-system er at du kan integrere det med alle tredjeparts verktøy du trenger. Det kan være regnskapssoftware, betalingssystemer eller hva annet.

Du kan for eksempel synkronisere data fra regnskaps programvaren din, som FreshBooks, med CRM ved hjelp av API.

Hvordan fakturaer kan se ut i regnskapssoftware


7. Integrering med sosiale medier

Studier viser at 51% av salgsrepresentantene er mer sannsynlig å nå sine mål med sosialt salg. De selger også 78% mer sammenlignet med kolleger som ikke bruker sosiale medier.

En av brukstilfellene er å bygge eller integrere et system som sporer omtaler på sosiale medier (av hashtags). Bedrifter kan bruke den til å måle interessen for deres merkevare og forbedre kundeservicen (svar på meldinger med anmeldelser)

Hvordan sosial integrasjon kan se ut i CRM-en din.


Derfor kan integrasjon med sosiale medier være en av nøkkelfunksjonene i tilpassede CRM-systemer.

8. Rapporter

Tilpasset rapportering er en kilde til innsikt og en av de mest nyttige CRM-funksjonene. Rapportering og metoder for innsamling av data avhenger av behovene for din bedrift.

Noen kan dra nytte av slike data som demografi, salg og type kundeemner. Andre trenger noe mer for å få innsikt i arbeidet sitt.

Konseptet med CRM-rapportering i helsevesenet for personlige trenere.

Avanserte funksjoner for tilpasset CRM

Det er på tide å gå videre til et mer komplisert nivå. Her skal vi diskutere hvordan du designer CRM med avansert funksjonalitet for store bedrifter.

    Avansert CRM-funksjonsliste kan se slik ut:
  • Integrasjon med tredjeparter
  • Enhet med annen internt opprettet software
  • Call center management
  • Spore henvisninger
  • Kundescore
  • Chatbots

1. Integrasjon med tredjepart

Ulike avdelinger i ett og samme selskap kan bruke dusinvis av verktøy i arbeidsflyten. G Suite er sannsynligvis blant de mest populære løsningene. Forskning fra GetApp Lab viser at 62% av SMBene ønsker å integrere Google Apps med CRM-ene.

Når du utvikler et CRM-system, må du sørge for at alle verktøyene som brukes i selskapet kan passe der. Om det er å koble til dokumenter, brev eller noe annet.

Et eksempel på Google Kalender-integrasjon i en CRM


2. Enhet med annen software

CRM-systemer er vanligvis ikke den eneste programvaren som mellomstore bedrifter og store bedrifter bygger for å gjøre livet lettere. Bedrifter bygger ofte (eller planlegger) slike løsninger som:

  • Logistikk Styringssystem
  • Warehouse Management Software (WMS)
  • Enterprise Resource Planning (ERP)

De må alle jobbe sammen for å hente data fra hverandre. Det er den eneste måten å jevn og sømløs arbeidsflyt for hele selskapet. Ellers kan det føre til tap av tid og penger.

Så et annet råd om hvordan du bygger CRM-software er å slå sammen tilpasset software. Ikke glem å diskutere denne oppgaven med ditt software tekniske team.

3. Call center management

Call center management er en god funksjon hvis det er mange innkommende eller utgående samtaler i selskapet. Hovedfunksjonene her kan være anrop fra systemet og automatisk sporing.

4. Spore henvisninger

Henvisning Programmer blir populære i disse dager. Hvis du allerede har opprettet en, er det en god grunn til å tenke på hvordan du kan spore ytelsen i det tilpassede CRM-systemet.

For eksempel kan du spore henvisninger som endte som kunder og foretok et kjøp.

5. Kundescore

Et scoringssystem vil hjelpe selgere å prioritere oppgavene sine og selge mer. Bare la dem score kunder i henhold til beregninger som er viktige for bedriften din.

    For eksempel:
  • Alder
  • Geographics
  • Domene Bakgrunn
  • Inntekt
  • Atferd på nettstedet (utfylte kontaktskjemaer)

Du kan tilordne en bestemt verdi til hver parameter. For eksempel de som fyller kontaktskjemaet får +5, de fra mål land - +2.

Hvordan Lead Scoring System kan se ut i CRM


6. Chatbots

Det er alltid rom for automatisering når det gjelder å bygge et CRM-system. Du kan tenke gjennom måter å bli kvitt rutineoppgaver og forbedre den generelle effektiviteten til ansatte.

Chatbots er overraskende nyttige her. De kan automatisere dusinvis av oppgaver som:

  • Besvare vanlige spørsmål
  • Sette opp påminnelser
  • Organisering av møter med kolleger
  • Ombordstigning av nye ansatte

Nisje CRM-funksjonalitet

Ingen tvil, det er umulig å beskrive hver eneste funksjon som selskaper på tvers av forskjellige forretnings domener trenger.

CRM for logistikk.


Ovennevnte funksjoner ble dannet basert på hyppige forespørsler fra våre kunder og markedskrav.

Vil du diskutere ditt prosjekt?

Send oss en melding å få en GRATIS konsultasjon og estimering av prosjektkostnader.

Ting du må vurdere før du bygger en CRM fra Scratch

For å bygge CRM-software fullpakket med funksjoner du trenger i en tidsramme du setter og effektiviserer utviklingsprosessen, må du identifisere følgende:

For å bygge CRM-software fra bunnen av, bør du tenke gjennom følgende punkter:

1. Sett med funksjoner

Sett deg klare mål for CRM, identifiser funksjoner og fortell om forventningene dine til hvordan det skal forenkle forretningsprosesser i et selskap. I den ideelle verden bør alt dette dokumenteres og overleveres til programvareingeniørene dine.

Jo flere funksjoner du trenger og jo mer komplekse de er, jo mer penger vil du bruke for å lage ditt eget CRM-system.

2. CRM-roller

Det er lurt å lage en oppdeling etter roller i CRM (markedsføring, salg, support). Ansatte i hver rolle vil ha tilgang til viss funksjonalitet så vel som informasjon.

Det vil hjelpe deg å eliminere risikoen for brudd på data mellom avdelinger som ikke skal se det.

3. SaaS-plattform vs. intern Software

Hvis du har noen intensjon om å gjøre din spesialbyggede CRM til en Software som en tjeneste i fremtiden, bør du begynne å forberede teknisk bakgrunn for dette helt fra første iterasjon av produktutviklingen.

CRM for leger.

Tilpasset utviklingskostnad for CRM

La oss oppsummere og se hvor mye det koster å bygge et CRM-system.

Tilpasset CRM-utviklingskostnad

Funksjon Ca tid (timer) Ca kr

Kontakt Management

40t

14.800 kr.

Påminnelser, kalenderstyring

60t

22.200 kr.

Task management

200t

74.000 kr.

Grunnleggende rapporter

160t

59.200 kr.

Epostmarkedsføring

60t

22.200 kr.

Fildeling

60t

22.200 kr.

Pipeline Visning

200t

74.000 kr.

Fakturering

140t

51.800 kr.

Integrasjon med sosiale medier

160t

59.200 kr.

Tilpassede rapporter

70t

25.900 kr.

Enhet med annen intern software

180t

66.600 kr.

Call center management

200t

74.000 kr.

Henviste kunder

60t

22.200 kr.

Lead score

100t

37.000 kr.

Chatbots

160t

59.200 kr.

Total

1850t

684.500 kr.

Det er vanskelig å si hvor mye det koster å bygge et CRM-system uten prosjektdetaljer. Det er grunnen til at tallene ovenfor er omtrentlige.



Generelt kan tilpassede CRM-kostnader variere fra 310.000 kr. til 3.500.000 kr. og oppover. Det avhenger sterkt av kompleksiteten.



Trenger du konsultasjon?

Vi vil gjerne diskutere dine ideer å tilby en gratis konsultasjon.